Tässä tekstissä jälleen yhden 500 tunnin työrupeaman
turhauttama kirjailijamme kertoo, miksi romaanien kirjoittaminen on perseestä,
ja miksei sitä voi suositella oikein kenellekään.
VAIHE 1: SUUNNITTELU
Kiinnostavuus: 10 / 10
Turhautumisaste: 0 / 10
Romaanin
tekeminen alkaa Kuningasidealla: visiolla jostakin niin eeppisen hienosta, että
se on pakko muuntaa tekstimuotoon ennemmin tai myöhemmin – muutoin asialta ei
koskaan saa mielenrauhaa. Kuningasidea konkretisoituu vähitellen viikkojen,
kuukausien tai joskus jopa vuosien aikavälillä, kun juonen palaset alkavat vähitellen
löytää omat paikkansa. Alkuperäinen visio kypsyy, kasvaa ja kirkastuu. Jossakin
vaiheessa saavutetaan piste, jossa kirjoittaja innostuu liikaa ja päättää oikeasti
siirtää ideansa paperille.
Tästä
alkavat hänen ongelmansa.
VAIHE 2: ENSIMMÄINEN VERSIO
Kiinnostavuus: 5 / 10
Turhautumisaste: 3 / 10
Omat hienot
ideani vesittyvät välittömästi, kun yritän kirjoittaa ne tekstimuotoon: mistään
ei lopulta tule sellaista kuin olisi halunnut, vaan kaikki jää aina kalpeaksi
varjoksi alkuperäisestä. Tämä ei tarkoita, että teksti olisi missään nimessä huonoa,
vaan lähinnä sitä, että Kuningasidean kristallinkirkas visio on aina kaikesta
huolimatta parempi. Taiteellisten näkemysteni konkretisoiminen tekstimuotoon
vaatii myös ihan oikeaa työtä, mikä on suoraan sanottuna melko puuduttavaa –
itse en näe leipätekstin kirjoittamisessa juurikaan mahdollisuuksia
inspiroitumiseen.
Tämä
tietenkin johtuu tavastani suunnitella teksti tarkkaan etukäteen. Kaikki eivät
tätä harrasta, ja luultavasti heidän turnauskestävyytensä leipätekstin
laatimisessa on minua huomattavasti parempi. Rakennan myös aikatauluistani
tarkoituksella turhan tiukkoja. Turhautumisen ja työn monotonisuuden vastapainoksi
pystyn sitten toisaalta tuottamaan 100 000 sanaa alle 200 työtunnissa ja
kolmessa kuukaudessa – näin viimeisimmän romaanini perusteella arvioituna,
ainakin. Kovin kauaa työn puuduttavuudesta ei siis tarvitse kärsiä.
Kunnes
tulee aika editoida.
VAIHE 3: TOINEN VERSIO
Kiinnostavuus: 3 / 10
Turhautumisaste: 8 / 10
Toisen
version kirjoittaminen on nihkeää kahdesta syystä: se on hidasta, ja henkisellä
tasolla tekstistään haluaisi jo päästä eroon niin nopeasti kuin mahdollista. Sisimmässäsi
jaksaa kuitenkin edelleen sykkiä pieni muistutus siitä, että haluat oikeasti tehdä
tekstistäsi niin hyvän kuin mahdollista, ja ettei se onnistu ilman vaivannäköä.
Tämän voimalla editoinnista jaksaa ainakin ajoittain jopa kiinnostua, eikä työ
taannu pelkäksi monotoniseksi kirjoitusvirheiden etsinnäksi.
Ongelmana
on kuitenkin se, että tekstiä on aina olemassa paljon enemmän kuin mihin kukaan
ihminen jaksaa koskaan keskittyä. Editointi on jossain määrin hitaampaa kuin
ensimmäisen version kirjoittaminen, koska tässä vaiheessa joutuu jo oikeasti
olemaan huolissaan tekstinsä sujuvuudesta. Ajallisen panostuksen on oltava sen
mukaista. Lopputuloksena tekstiä on voitu kirjoittaa 170 tuntia, ja editoida
230 (!).
Ja tämä
siis sellaista työtä, jonka tekeminen ei enää kauheasti nappaa. Onneksi kaikki
vielä pahenee ennen loppua.
VAIHE 4: KOELUKU
Kiinnostavuus: 10 / 10
Turhautumisaste: 8 / 10
Koelukuvaihe
pelastaa käsikirjoituksen hetkeksi kiinnostavuuden osalta, muttei
turhautumisen. Palautetta on aina kiva kuulla, etenkin, jos sitä ennen on
tehnyt 400 tuntia töitä tynnyrissä. Yksin. Sellaisen projektin parissa, jonka
tekeminen on tuntunut olevan tervan juontia jo viimeiset 7 kuukautta.
Pääsyy
korkeaan turhautumisasteeseen tässä työvaiheessa on se, että koko ajan tietää,
että palautteen pohjalta pitäisi tehdä lisää muutoksia tekstiin. Tämä
tarkoittaa ylimääräistä työtä – tosin sellaista, jonka haluaa ehdottomasti
tehdä. Jos koelukijoiden palautteen pohjalta ei jaksaisi tehdä minkäänlaisia
muutoksia, niin silloin koko hommasta menisi pointti (ja tekstistä viimeisetkin
laadun rippeet).
Siksi
kirjoittaja ei vieläkään saa mielenrauhaa, vaan puskee tiensä kohti seuraavaa
editointirupeamaa.
VAIHE 5: VERSIOT 3 – n (jossa n mittaa
kirjoittajan motivaatiotasoa)
Kiinnostavuus: 0 / 10
Turhautumisaste: 10 / 10
Tässä
työvaiheessa kirjoittaja käy tekstiään läpi tiheällä kammalla n-kertaa, ja
yrittää samalla saada kehitettyä joitakin pelastavia piirteitä tekstinsä
aukkoihin. Yleensä huonoin lopputuloksin. Koelukijoiden antama palaute
turhauttaa, kun sitä ei saa huomioitua tarpeeksi hyvin eikä kaikkia pysty miellyttämään.
Omat kirjoitustaidot loppuvat kesken. Samaan aikaan tiedät, että teksti pitäisi
myös saada joskus valmiiksi ja julkaisukuntoon. Et halua päästää siitä irti,
mutta samaan aikaan olisit myös mieluummin tekemässä ihan mitä tahansa muuta
kuin sitä käsikirjoitustasi. Tekstin työstäminen ei voisi enää vähempää
kiinnostaa, koska olet jo tehnyt sitä lähemmäs 500 tuntia ja osaat sisällön
ulkoa etu- ja takaperin.
Jossain
vaiheessa luovutat ja päätät julkaista käsikirjoituksen.
VAIHE 6: JULKAISUPÄIVÄ
Kiinnostavuus: 10 / 10
Turhautumisaste: 0 / 10
Käsikirjoituksen
julkaisun aikaan pääset taas hetkeksi palaamaan takaisin Kuningasidean
aikaisiin tunnelmiin: teoksellasi on taas taiteellista arvoa ja
henkilökohtaista merkitystä sen sijaan, että se olisi vain pelkkä 500 tunnin
läjä tuskaa, verta ja kyyneleitä. Alat taas pikkuhiljaa muistaa, miksi urakkaan
alun perin lähdit. Värit ja merkitys alkavat palata takaisin elämääsi. Sinulla on
taas pitkästä aikaa mahdollisuus tehdä jotakin muutakin kuin vain kirjoittaa (ja
turhautua). Päässäsi saattaa tällöin alkaa muodostua visio seuraavasta
Kuningasideasta.
Kaikki
fiksut ihmiset tajuavat suunnilleen tässä vaiheessa, että tuo visio kannattaa
jättää omaan arvoonsa. Jo edellinen kirjoitusurakkasi lyhensi elämääsi
vähintään viisi vuotta stressin ja tuhoutuneiden unelmien muodossa.
Muut
tarttuvat näppäimistöön, ja ansaitsevat itselleen kyseenalaisen kunnian kutsua
itseään kirjailijoiksi.
Minä
huijaan, ja päätän ryhtyä kirjoittamaan tästä lähtien vain novelleja.
1 kommentti:
"Kaikki eivät tätä harrasta, ja luultavasti heidän turnauskestävyytensä leipätekstin laatimisessa on minua huomattavasti parempi."
Tämä voi kyllä pitää paikkansa, mutta toisaalta sanoisin niin, että kyllä kaikissa työtavoissa se kiinnostuksen ja turhautumisen suhde varmaan kuitenkin on loppujen lopuksi kutakuinkin samaa luokkaa. Itse en ole kirjoittajana ollenkaan niin suunnitelmallinen ja järjestelmällinen kuin sinä, ja se ehkä näkyy juuri mainitsemallasi tavalla, mutta myös niin, että tekstin kirjoittaminen ja työstäminen vievät aikaa aivan tolkuttoman paljon. Ja turhautuminen iskee esim. joka ainoa kerta, kun huomaa melkein kirjoittaneensa itsensä pussiin, kiitos oman kyvyttömyytensä suunnitella mitään loppuun asti ;)
Jos esimerkiksi yrittää laskea, montako versiota UO:sta olen tähän asti kirjoittanut, niin siinä loppuu aika äkkiä yhden käden sormet kesken. Toisen käden sormetkin loppuvat, jos ottaa huomioon ne versiot, joissa sama idea tai hahmot ovat pyörineet vielä saamatta nykyistä muotoaan.
Ja novellithan eivät ole minulle edes mikään mahdollisuus, koska pääni sisältö ei tahdo suostua pusertamaan itseään niin pieniin sivumääriin.
Lähetä kommentti